Staszek

Staszek
staszek2000(malpa)ymail.com / zdybi(malpa)interia.com

środa, 10 lutego 2010

Kamienne groty do strzał

Długie zimowe wieczory,zachęcają do prac ręcznych. Zawsze marzyłem o jakimś ładnym zestawie grotów do strzał,wykonanych właśnie z kamienia.Wydawało mi się to jednak zbyt trudne i dalekie...
W czasie długich letnich wędrówek,nazbierałem trochę krzemieni i innych kamieni.Przyszedł czas aby marzenia urzeczywistnić:)
Do wykonywania prostych grotów,wystarczy posiadać kilka rzeczy. Na pewno sam materiał,czyli jakieś bryły krzemienne.Potrzebna jest także jakaś mocna,elastyczna podkładka na dłoń - najlepiej kawałek grubszej skóry. W skrajnej sytuacji,można użyć nawet kawałka drewna lub kory.Do odłupywania zbędnych elementów,potrzebujemy innych kamieni. Wielkość kamieni "młotków",którymi uderzałem w krzemień właściwy,dobierałem instynktownie- na wyczucie...Do usuwania mniejszych cząstek,nadawania kształtu i ostrzenia,używałem kawałka połamanego poroża.
Uzyskane łupki krzemienne,swoją budową i strukturą, same w zasadzie pokazywały mi,jak chciały być dalej "rzeźbione"...Ale aby wychodził nam właściwy kształt, należy jednak wiedzieć jak uderzyć,pod jakim kątem,kiedy obrócić itd... Po prostu trzeba poćwiczyć i wczuć się w pracę:)
Warzna rzecz - UWAGA NA OCZY! Przy uderzaniu,malutkie odłamki potrafią pryskać na różne strony...


Po uzyskaniu łupka,nadaje mu kształt zbliżony do grotu...Potrzebne są silne palce i ręce:)


Powoli,powoli i mamy grot. Ostre, karbowane ranty- o to chodzi...


Ten łupek, to inny rodzaj kamienia. Także dało się w nim pracować.

Mogłem jeszcze wykonać małe wyżłobienie, przy mocowaniu drzewca ale i taki grot można z powodzeniem przytwierdzać do strzały...



I inne,pierwsze "dłubanki";)


Grot mocujemy w wyżłobieniu drzewca.Jako kleju,użyłem gorącej,roztopionej żywicy. Następnie całość owijam cienkim, wierzbowym sznureczkiem. Zalepiam żywicą i grot siedzi w strzale pewnie i mocno...



Zdybi

5 komentarzy:

Rafał Łoziński pisze...

Łukasz, polecam Ci książkę "ishi, człowiek dwóch światów" gdzie możesz poczytać o człowieku, który był ekspertem w dziedzinie obróbki kamienia. http://www.toya.net.pl/~levis/www_cochise/ishi_recenzje.html
Jeśli do żywicy dodasz w nieznanej mi ilości węgla drzewnego takie spoiwo zamieni się w szkło - kamień.

Zbyszek pisze...

Mozesz dodac tez zwyklego smalcu,wtedy klej bedzie bardziej elastyczny, jak wiadomo szklo jest kruche.

szlumzi pisze...

gdzie można sprzedać oryginalny prehistoryczny grot kamienny, i czy wogole to ma wartość i jest legalne???? znalazłem i nie wiem co teraz....

szlumzi pisze...

gdzie można sprzedać oryginalny prehistoryczny grot kamienny, i czy wogole to ma wartość i jest legalne???? znalazłem, nie wiem co teraz, czy mogę go poprostu sprzedać, czy zgłosić gdzieś?? kontakt- grzegorz szlumzi@poczta.onet.pl

Zdybi pisze...

Witam. Wartość taka rzecz ma jedynie historyczną. Myślę, że najlepiej zrobisz, oddając ową rzecz do jakiegoś muzeum. Pozdrawiam Łukasz