Staszek

Staszek
staszek2000(malpa)ymail.com / zdybi(malpa)interia.com

sobota, 24 kwietnia 2010

Jesionowa czarka

Jest taki las,jesionowy,podmokły gdzie czasami po pracy udaję się na wieczorną "zasiadkę".Właśnie wiosną,kiedy las pokrywa się delikatnym,jasnozielonym listowiem ale nie ukrywa jeszcze przed obserwatorem swych mieszkańców w gąszczu roślin...
Wieczorem las nabiera zupełnie innego brzmienia,za sprawą ptaków...
Ten las jest w znacznej części obumarły,jesiony które tam rosną,sukcesywnie usychają lub kładą się pod naporem wiatrów.Z takiego suchego drewna można korzystać przy wyrobie przeróżnych rzeczy z drewna.Właśnie tam wybieram się gdy potrzebuję materiału na trzonek do siekiery,na łuczysko lub do innych rzeczy z drewna.
Tym razem chciałem wykonać sobie drewnianą,terenową czarkę do kawy(poprzedni olchowy czyrt,rozsechł się i popękał- mogłem go od razu wygotować w wodzie z solą!)
Z kawałka bezsęcznego,suchego drewna wyciąłem kształt ogólny naczynia.

Dalej za pomocą lekko wygiętego dłuta i pobijaka,wydłubałem zbędny materiał i określiłem tak pojemność czarki. Dodatkowe dokładniejsze cięcia,najlepiej wykonywać nożykiem snycerskim.

Gdy mamy już wnętrze czarki,nadajemy jej odpowiedni kształt,zaokrąglając brzegi,rogi i formując rączkę...

Po nadaniu jej ogólnych kształtów,moja czarka wygląda tak.Dalej pozostaje jeszcze uszczuplić ścianki,wyprofilować rączkę i może wyrzeźbić jakiś stylowy ornament...

CDN

Zdybi

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Takie wgłębienia w drewnie można wykonać sposobem dla leniwych: wypalić węgielkiem z ogniska a potem tylko usunąć zwęgloną część i wyrównać. Robię tak czasem różne pojemniki, łyżki i fajki.